Smögen – en turistfälla

IMG_2214edit

Vi stannade mest hemma under vår semester, Marcus och jag. Mestadels av ekonomiska skäl, men även för att kunna återhämta oss fullt ut (ibland blir man ju så trött av att resa en massa under en semester att man behöver ytterligare en semester för att ta igen sig…).

Nu blev det inte riktigt som vi hade tänkt oss. Riksbyggen (som vår bostadsrätt tillhör) skulle måla fasaden på vårt hus – och omkringliggande hus – under sommaren, vilket innebar att vi väcktes klockan 7 varje vardagsmorgon av en brummande och pipande skylift. Då de jobbade hela dagarna fram till klockan 16 blev det inte att man kunde sova ikapp lite under dagen heller, trots att man hade semester. Så vi tog inte direkt in på sömnbristen. Detta till trots kände man sig ändå mindre stressad och mer avslappnad efter semestern – huvudsakligen för att man hade sluppit åka till ett jobb – så semestern var ändå välbehövd.

Förutom enstaka dagstripper till bland annat Arild och Höganäs, bokade vi in oss på ett hotell i Mariestad. Anledningen var egentligen att jag skulle hälsa på en djurägare (en stammis) som jag hade haft när jag jobbade i Skövde och som jag fortfarande har kontakt med, och Marcus och jag tyckte det blev lite häftigt att åka dit och hem under samma dygn.

Så vi hamnade på ett hotell som var beläget i Mariestads hamn. Då vi anlände på kvällen gick vi en runda i den gamla delen av staden för att hitta något att äta. Lite besvikna blev vi när vi möttes av en övervägande mängd pizzerior. Inte direkt det vi var sugna på. Till sist hamnade vi på en typ av utomhus”foodcourt” där vi fick tag på varsin bakad potatis.

IMG_2199edit

Nästa dag skulle vi åka till Smögen innan vi åkte hem. Jag har alltid varit lite nyfiken på Smögen, då jag har hört att det är väldigt fint där.

Visst var det fint. Med alla de små gamla husen vid hamnen som numera fungerade som butiker och restauranger. Och de färgglada badhusen/fiskebodarna som man nog mest förknippar Smögen med.

IMG_2217_1edit

Men jag måste erkänna att jag blev lite snopen att det var allt. En hamn, butiker och badhusen. Jag hade nog byggt upp alldeles för höga förväntningar.

IMG_2204edit
Finaste finaste Marcus ❤️

Frånsett mina förutfattade förhoppningar hade Smögen säkert varit väldigt mysigt om det hade varit lugnare. Om man hade kunnat strosa omkring i lugn och ro och njuta av alla de små butikerna. Men tyvärr var det alldeles för mycket folk där. Väldigt synd att det är en sådan turistfälla. Det förtar från en underbar miljö och möjligheten till en mysig stämning. Men jag, som turist själv, kanske inte ska uttala mig om detta…

IMG_2211edit
Fräckt att huset ”försvann” in i berget

Det känns som att jag mest klagade mig igenom detta inlägget, men jag tror att problemet var att detta var vår enda riktiga utflyktssemester denna sommaren och då var det nästan väntat att jag skulle bli besviken vid minsta lilla krossade förhoppning.

Vi får spara till en mer ”storslagen” semester nästa år…

Kommentera

