Den brinnande hjärnan

9463fe5de9d466604ee46cdc6a94dc92-e1468268823932

Utbrändhet är framför allt kopplad till stress i arbetslivet, och till arbetsnarkomani. Eftersom kronisk stress är patogent (bl.a. till följd av förhöjda nivåer kortisol), är tecken på utbrändhet ett observandum. Tecken på utbrändhet är cynism, utmattning och ineffektivitet.

Det där med utbrändhet.

Min gärna började brinna långt innan jag fick diagnosen. Utmattningsyndrom hette det då. För att låta lite mer positivt än utbrändhet.

Egentligen är det strunt samma vad man kallar det. Även fastän total utmattning beskriver sjukdomstillståndet hyfsat väl, kändes det ändå mest som att det endast fanns aska kvar i min hjärna. Askan efter en våldsam brand.

Sedan slutet på 2013 (och egentligen långt innan dess, men 2013 var året jag fick en diagnos), har jag hasat omkring i denna aska och letat efter överlevare. Jag har letat memorabilia – ett kortminne som hastigt försvann. Jag har letat verktyg för att fungera. Jag har sökt högt och lågt efter en gnista. En minsta låga om att vilja brinna för livet snarare än att brinna upp. Aska har blåsts bort för att försöka hitta klarhet, men aska flyger så lätt runt och smutsar lika tankspritt ner.

Det har gått ungefär 3 år. Fortfarande vaknar jag med illamående om jag vaknar till ett alarm. Fortfarande snurrar rummet när jag går upp ur sängen. Fortfarande har jag svårt att koncentrera mig och att hitta energi till sociala situationer.

“…can actually shrink brain gray matter in regions tied to emotion and physiological functions, which could potentially be a sign of future psychiatric problems.”

(blogginlägg från februari 2014 om hur det kunde kännas att vakna)

Fortfarande ligger mitt skratt alldeles för långt borta.

Livet ser drastiskt annorlunda ut idag.

Jag lämnade livet i Västra Götaland och återvände till Skåne. Jag provade på att starta eget med filmredigering (gick inte så bra och kanske inget man ska göra när man inte har någon energi) och klippte gräs för min far. Jag hoppade tillbaka till jobb jag hade haft när jag studerade.

I november förra året började jag så nätt jobba som veterinär igen.

Nu, i oktober 2016, har det börjat pyra i hjärnan igen. Josephin – duktiga duktiga flickan Josephin – har jobbat 6 dagar i veckan sedan april. I 3 månader under sommaren jobbade hon med två halvtidstjänster, en 20%-tjänst och en timanställning.

Det var kanske inte så bra.

Men studielån måste betalas och räkningar likaså. Att sjukskriva sig igen och återigen brottas med Försäkringskassan var inget alternativ. Den konstanta utvärderingen som skedde genom Försäkringskassan gjorde mig mer stressad än någonsin under 2014 när jag var sjukskriven.

Jag vill så mycket mer. Jag vill tillbaka till mitt tempo, till min effektivitet. Jag vill ha flera bollar i luften igen och kunna klara mig på 5-6 timmars sömn utan problem.

Men det kanske aldrig går.

Jag är på väg att bränna ut mig igen. Och jag har bara mig själv att skylla. Igen.

life’s a bitch and then you die (blogginlägg om att hela tiden bli bedömd från februari, 2013)

Som tur är har jag en sambo denna gång. Som stöttar en när man kommer hem. Som ser till att man får återhämtning och distraherar en tillräckligt för att undvika att tänka på jobbet även hemma.

En sambo som gör det möjligt för mig att gå ner i tid under november månad. För att sova. För att bara se på tv. För att skriva och läsa och umgås med mig själv igen.

Det är ju dumt att inte lära sig av sina misstag. Jag undrar hur många gånger jag ska springa i samma ekorrhjul innan jag börjar acceptera att jag inte är någon superkvinna…

Hej, jag heter Josephin och jag är en duktig flicka (inlägget om min utmattningsdiagnos)
En reaktion på ”Den brinnande hjärnan

Kommentera

