blomsterteid

Förra veckan var min kusin Anna och jag på Gotland. Det var första gången jag har varit på Gotland, men jag har länge velat åka dit. Då det just den veckan var väldigt regnigt (med t.ex. översvämning i Halland), var jag lite nervös över vädret. Majoriteten av de turistmål vi hade sett ut var ju utomhus och regn skulle inte vara så roligt tillägg. Men det blev bra väder. Det kom en åskskur ca 1 timme på lördagsmorgonen, men annars var det uppehåll med växlande molnighet.

Anna bilade upp till mig i Skara på tisdag kväll för att vi skulle gå upp vid halv sex-tiden nästa morgon och börja köra mot Nynäshamn och Gotlandsfärjan. GPS:en försökte villa in oss genom Stockholm ett varv (antagligen var det ”snabbaste” sträckan), men vi avböjde vänligt och bestämt och körde den mindre asfalterade vägen mot Nynäshamn istället.

På färjan åt vi, var på bio och sedan var det dags att gå av i Visby hamn. Det var tidig eftermiddag, så efter att ha checkat in på Hejdebo Vandrarhem begav vi oss ut på ett turistmål innan vi åkte till vandrarhemmet, gjorde mat, åt och gick och la oss.

Första dagen: Gannarve skeppssättning.

Dag nummer två på Gotland blev en riktigt stor dag. Vi bestämde oss för att åka upp till Fårö, ta turistmålen på vägen och väl uppe på Fårö kom Anna med den briljante idén att vi skulle ta kort med raukar och solnedgången nere i syd. Så resan som började typ i mitten (vid vandrarhemmet), upp till Fårö i norr, slutade längst nere i söder ca 5 minuter innan solen gick ner. Jag får erkänna att jag körde lite som en tok de där sista minuterna för att hinna.

Men vi hann därför se väldigt mycket på denna första riktiga turistdag. Första anhalten var Norrlanda Fornstuga.

Vi kom fram till att soluret inte har ”sommartid” då den var en timme efter.

Besökte våra första raukar; Bogeklinten (och jag).

När vi körde genom Slite, såg vi detta enorma kalkbruk och var tvungen att stanna för att ta kort.

Anna ville också att jag skulle fotografera henne i det stora traktordäcket utanför.

In på en liten grusväg (Anna trodde nog länge att jag inte riktigt visste vart jag skulle) kom vi till Asunden raukområde. En liten skattgömma med lite får och morgonsolen som glittrade i vattnet. Det som är så fint med all denna kalksten är att vattnet är helt klart och ger en medelhavskänsla.

Var tvungen att fotografera Anna med mobilen mot bakgrund av de väldigt väldigt gamla raukarna.

Lite smal ”stam” kanske…

Anna ville så gärna kommunicera med fåren (på gottländska: lammen)…

…men de gick när hon kom nära.

Sedan var det vidare till S:t Olofsholm.

Vid S:t Olofsholm träffade vi ett äldre par som tipsade oss om Lergrav Raukområde. Jag hade inte med det på min ”turistlista”, men vi åkte dit. Och det var bra att vi gjorde det, för där fanns en fräck rauk.

Så hääääär stoooor

Och sååå hääär höööög

Fick Anna att ta en hoppbild.

Närbild på vad en rauk består av…

Sedan hade vi nästan nått längst norr av Gotland och stannade till på Bungamuséet – ett friluftsmuseum.

Sedan tog vi bilfärjan över till Fårö. Där fanns det inte direkt stängsel för lammen, utan de gick kors och tvärs över vägarna. Dock hade de såna här fina hus som de kunde gå in i för att skydda sig mot väder och vind.

Längst upp i norra Fårö finns Langhammars Raukområde. Denna ser ut som profilen på en sur gammal gubbe. Och såklart har något försökt bygga en liten rauk bredvid.

Därefter var det att leta reda på Blå Lagunen, vilket skulle vara ett vattenfyllt kalkbrott. Det var väldigt svårt att hitta, men klockan började närma sig halv sex när vi till sist rullade in vid Blå Lagunen.

Därefter var det att snabbt komma söderut för att försöka fånga solnedgången. Enligt bilen skulle resan ta tre timmar. Nästan nere i syd stannade vi till vid Hundlauser.

När vi väl kom ner till Hoburgsgubben på Gotlands sydspets var det bara några få minuter kvar innan solen försvann bakom horisonten.

Och Josephin, som länge har funderat på att skaffa ett stativ så att hon kan ta foton med lång slutartid, kunde äntligen ta just ett sådant foto då det fanns gott om stenar att balansera kameran på. Resultatet blir att flera vågor samlas i samma bild, vilket ger ett mjukt och enhetligt intryck.

Lite fler synliga vågor i denna bild…

Dag nummer tre åkte vi till Lummelundagrottan.

En kalkstensgrotta helt enkelt.

Detta är den naturliga ingången till grottan, vilket vi slapp ta oss in igenom.

Därefter åkte vi till rauken Jungfrun i Lickershamn. Kolla den lilla lilla tyska turisten och den stora stora rauken.

Glad Anna i rauk.

Liten Josephin i stor rauk.

Jag tycker att raukdelen (vid foten av Jungfrun) som Anna ligger på ser ut som en sköldpadda.

Vad sa jag om medelhavskänslan…?

Vi besökte många ödekyrkor under vår Gotlandsvistelse.

Otroligt vilket hantverk som finns i dessa gamla kyrkor.

Folhammar Raukområde.

När solen började gå ner åkte vi till Gnisvärd Fiskeläge och såg även Gnisvärd skeppssättning.

På lördagen (sista turistdagen) åkte vi till Visby innerstad. Här har vi ringmuren.

Himlen ser lite mörk ut då det är konsekvensen av ett åskväder som drog förbi precis innan.

Fina gottländska lamm finns lite här och där i Visby.

Små charmiga hus.

Visby Domkyrka.

S:t Karins ruin.

En mäktig katedral.

Den botaniska trädgården.

Ytterligare en ruin.

Det här trädet levde fortfarande, trots att stammen var mest ihålig.

En titt genom en skottglugg i ringmuren.

Almedalen.

Vi spenderade någon timme eller två på Gotlands museum Fornsalen och fick lära oss allt om Gotlands historia.

Sedan var vi superhungriga och åt på S:t Hans Café som råkade ligga inne i ruinen av S:t Hans kyrka.

Detta är avrättningsplatsen, en av de få bevarade i världen.

Rauken Snäckschimpansen, som är den största utanför Visby. Ser ju faktiskt ut som ett schimpanshuvud.

Bredvid trädgården till vårt vandrarhem bodde ett par får som man hörde då och då. På lördagskvällen gick vi ut för att hälsa på fåren (en var väldigt social) och även testa trampolinen och hängmattan.

På söndag morgon var det bara att checka ut, åka till färjan och köra hemåt. Gotland var helt fantastisk och jag är så glad att jag äntligen fick åka dit. Särskilt med bästaste reskompis Anna.